Friday, August 20, 2010

Benarkah Agrobank Terima Pajakan Emas Public Gold?

Rate Baru AGRO BANK

Aug192010
Assalamulaikum dan salam sejahtera, Sepertimana yang saya masukkan maklumat dalam facebook saya pagi semalam (19/08/2010) rate emas 999.9 & 916 untuk gold bar & gold coin telah di revise seperti berikut:
· Rate 999.9 (gold bar) = RM148.50/g (rate lama RM126/g)
· Rate 916 (gold coin) = RM136.20/g (rate lama RM115/g)
Dan kadar pinjaman utk Gold Bar telah dinaikkan kepada 70% - dalam tempuh promosi
Ar-Rahnu Ar-Rahnu
Agrobank provides credit services based on Syariah Al-Qard principal, which is loans amounted at RM 10,000 needs to be pay back at RM 10,000. Credit given must have an item pawned or kept by the bank. A pawned /kept item that is used in this process is in the form of jewelleries or gold wafers. These pawned items are kept by the bank based on the Al-Wadiah Yad Dhamanah and are ensured of its safety. Pawned/kept items will be charged with some service fee.
Terms & Conditions
· Open to all individual or non-individual who is Malaysian citizens.
· Aged 18 years old and above
Limitations
· Maximum RM 50,000 ( RM 10,000 per day )
· Minimum RM 100
Period of Services
· 6+3+2 months (The period for the first service is for 6 months, and can be extended to 3 months more and another final extension for 2 months more)
Types of Pawned Items Accepted
· All types of jewelleries made in gold, such as: rings, hand and legs bracelets, brooches or others.
· Pound Gold and White Gold are not accepted.

Storage Fees
Margin financing
Storage fee rate
50% and below
RM0.50/100
50.1% to 60%
RM0.60/100
60.1% to 70%
RM0.75/100


Redeeming Pawned / Kept Items
· Redemption can be made in stages or at once or anytime before or after the deadline.
· depends on the latest amendment of the bank policies
Advantages of Ar-Rahnu Schemes
· Financing through Syariah law
· Fast, Easy and Secure. Kept items are ensured of its safety.
· Cheaper than conventional prawn services
· Storage fees are static until full redemption
· Longer pawn/kept period
· No penalties
· Balances of the auction will be returned to the customer.

Guidelines
Application
· Fill up the forms at the Ar-Rahnu counters
· A copy of National Identification Card
· The jewelleries that are being pawned.
· Send to Ar-Rahnu counter for processing and get instant cash.

Installment Payment
· Pay directly to the teller at the counter by only showing the Pawned Letters (Surat Gadaian).
· Unlimited payment times

Full Redemption
· Bring along pawned letters with full redemption payment
· A representative should provide the pawned letters along with the customer’s IC
· Extention of the payment
· Bring the Pawned Letters and storage fees

Lost of Pawned Letters
· Bring the certification letters (Surat Akuan Sumpah) that are certified Pesuruhjaya Sumpah and a copy of Pawned Letters will be given without additional fees.


--------------------------------------

PENGALAMAN DI AR-RAHNU AGROBANK

Pengalaman pertama pergi ke Ar-Rahnu dengan harapan untuk mendapat cash segera supaya dapat menambahkan lagi stok Emas saya!

Pada hari Jumaat (02/07/10) saya tidak kesempatan untuk ke Agro Bank untuk mendapatkan instant cash.
Saya pusing-pusing area Ampang dan nampak satu kedai,terpampang besar perkataan "AR-RAHNU"


Saya tidak ingat berapa harga yang diberikan untuk 999.9 dan 916
Upah Simpan adalah 1% dari nilai Marhun.

Mahal!


Perasaan hampa melanda.
Pada hari itu,harga emas teramat cantik.Ingatkan nak lock harga terus.
Pendam sahajalah niat tersebut.

Sabtu dan Ahad,Agro Bank tutup.

Tup,tap,tup,tap!
Hari Isnin menjelang.
Pada malam kemarin saya terbaca tentang Sistem Gadaian Ar-Rahnu oleh PKB.
Terdapat 1 cawangan berdekatan Kajang.



Ringkasannya:-
  • 999.9 dan 916 :- RM120.00/gram
  • Upah Simpan :- 1.9%!

Hampa sekali lagi.
Kos Simpan terlalu tinggi,tidak masuk akal!
Itu yang saya dengar sendiri dari mulut pegawai bertugas di situ.

***Kalau ada kesalahan tentang Harga dan Upah Simpan sila betulkan saya =)

Akhirnya,saya berazam untuk mendapatkan wang saya hari ini juga.
Tanpa berlengah,saya call Pokli dan En.Syukor untuk memberi arah tujuan ke Agro Bank Nilai.

Selepas 20 minit,akhirnya sampai juga!

"AGRO BANK NILAI!!"


Saya masuk dan terus bertanya:-
"Saya nak gadai emas saya dan saya nak jumpa Madam Lina boleh?"

Tanpa berlengah saya terus ke office beliau dan beliau terus bercerita tentang Nilai Marhun dan Upah Simpan.
haha


Harga Emas di Agro Bank:-
999.9 = RM126.00/gram
916.0 = RM115.50/gram


Saya menggadai:-
  • 50 gram X 1 keping
  • 20 gram X 2 keping
  • 1 Dinar X 6 keping
First time menggadai:-
Anda akan dapat 60% sahaja pinjaman.

Kali ke-2 dan seterusnya:-
Anda akan dapat 70% sahaja pinjaman

So saya menggadaikan 1 Dinar dahulu untuk mencukupkan syarat gadaian pertama.
Selepas itu,Emas-Emas saya yang lain dah boleh dapat 70%!

Trick ini saya pelajari dari Pokli dan En.Syukor


Pengiraan:-

Gadaian pertama:

1 Dinar = 4.25 gram

Nilai Marhun: 4.25 gram X RM115.50 = RM490.87
Pinjaman: 60% X RM490.87 = RM 294.00
Upah Simpan: (RM490.87/RM100) X RM0.60 = RM2.94/bulan
Murah!

Gadaian kedua:-

1 Dinar:-

Nilai Marhun: 5 X 4.25 X RM115.50 = RM 2,454.375
Pinjaman: 70% X RM2,454.375 = RM1,718.06
Upah Simpan: (RM2454.375/RM100) X RM0.70 = RM17.18/bulan

20 GRAM X 2 + 50 GRAM:-

Nilai Marhun: 90 gram X RM126.00 = RM11,340.00
Pinjaman: 70% X RM11,340.00 = RM7,938.00
Upah Simpan: (RM11,340/RM100) X RM0.70 = RM79.38/bulan
Jumlah Pinjaman: RM9950.00
Jumlah Upah Simpan: RM99.50/bulan

Akhirnya,tercapai juga hasrat gadaian pertama!
RM9950.00!


Peringatan:-
Setiap Emas dan Dinar saya buat resit berasingan, maksudnya saya ada 9 keping resit.
Tujuan:-
Senang untuk proses penjualan dan penebusan.

Saya belajar trick ini dari En.Syukor!

Lepas ini,beli lagi Emas!!
Harga Emas akan selalu naik pada Bulan Ogos!

Website Agro Bank :- sini
Post tentang Kenaikan Harga Emas:- sini

-------------------------------------------------------
Kesimpulannya,

1. Emas jongkong dan public dinar mula mendapat tempat bagi pajakan dalam bank.
2. Harga pajakan dan upah simpan adalah berbeza-beza, kita kena buat pilihan masing-masing.
3. Pajakan menggunakan satu surat atau berlainan surat memberi impak besar kepada jumlah wang pajakan yang kita terima. Contohnya emas pada harga RM145.00, pajakan seunit emas 999 20 gram =RM1800 (setelah dikira 65%) anda hanya mendapat RM1800 dan 3 ketul pajakan berasingan hanya dapat sejumlah RM5400. Jika pajakan dibuat secara terkumpul, emas anda dikira 60g x RM145 x 65% = RM5600, ini berdasarkan pajak gadai yang memberi wang pajakan pada angka genap ribu dan ratus. Di sini kita ada beza keuntungan RM200.00
3. Pengalaman saya memajak menggunakan surat berasingan dan satu surat bagi pelbagai item tiada masalah untuk penebusan kerana emas public gold boleh dikeluarkan mengikut nombor id pada badan emas. pajakan yang saya buat hanya digunakan untuk membeli emas baru so tak ade masalah untuk buat penebusan.

No comments: